TRAFIK: Med virkning
fra 1. januar 2014, øges seksakslede lastbilvogntogs totalvægt fra 48 til 50
tons. Det fremgår af en ændret bekendtgørelse om vægt og dimensioner, som
Trafikstyrelsen offentliggjorde lørdag.
- Det er en
god nyhed. Højere totalvægte betyder, at mere gods kan transporteres på færre
lastbiler. Miljøet vinder pga. mindre CO2-udslip, vognmændene vinder pga.
større effektivitet, og trafikanterne vinder pga. mindre trængsel, siger
chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
Under
efterårets drøftelser med Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen har ITD sammen med
DI transport og DTL lagt vægt på, at syv-akslede vogntog snart følger efter og
går fra 54 til 56 ton. Det skal dog først behandles af partierne i den grønne
forligskreds (regeringen + V, K, O og LA).
Politikerne
afventer en analyse fra Vejdirektoratet, før de tager endelig stilling.
Analysen kigger bl.a. på vejslid, brobelastning og tolerancegrænser for
overvægt.
- Vi har
været inde over analysen og eksempelvis fortalt, hvilke konfigurationer af
vogntog, vognmændene har. Det gør det muligt at levere en grundig analyse, og
vi har en klar forventning om, at der kommer en aftale om de 56 tons i
begyndelsen af det nye år, fortæller Jørn-Henrik Carstens.
Han mener,
det er nødvendigt at rykke på begge typer vogntog inden for en relativt afgrænset
periode. De nuværende syv-akslede vogntog bliver nemlig mindre
konkurrencedygtige, hvis kun seks-akslede får lov at bevæge sig op i vægt.
- Det vil
være unfair over for vognmænd, der for få år siden investerede i de syv-akslede
til gavn for miljø og effektivitet, hvis ikke de syvakslede vogntog følger med
op i totalvægt.
Broer
udfordrer
Det er især
belastningen af broerne, der giver udfordringer. Løsningen bliver
sandsynligvis, at der kommer restriktioner på en bestemt form for vogntog –
nemlig en fire-akslet lastbil med tre-akslet kærre. Her kommer der efter alt at
dømme et krav om mindst fire meter mellem lastbilens bagerste og kærrens
forreste aksel, som vi allerede kender det fra sættevogntog.