torsdag den 26. december 2013

Vore hårdt belastede veje, får nye udfordringer fra 1. januar.





TRAFIK: Med virkning fra 1. januar 2014, øges seksakslede lastbilvogntogs totalvægt fra 48 til 50 tons. Det fremgår af en ændret bekendtgørelse om vægt og dimensioner, som Trafikstyrelsen offentliggjorde lørdag.

- Det er en god nyhed. Højere totalvægte betyder, at mere gods kan transporteres på færre lastbiler. Miljøet vinder pga. mindre CO2-udslip, vognmændene vinder pga. større effektivitet, og trafikanterne vinder pga. mindre trængsel, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.

Under efterårets drøftelser med Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen har ITD sammen med DI transport og DTL lagt vægt på, at syv-akslede vogntog snart følger efter og går fra 54 til 56 ton. Det skal dog først behandles af partierne i den grønne forligskreds (regeringen + V, K, O og LA).
Politikerne afventer en analyse fra Vejdirektoratet, før de tager endelig stilling. Analysen kigger bl.a. på vejslid, brobelastning og tolerancegrænser for overvægt.

- Vi har været inde over analysen og eksempelvis fortalt, hvilke konfigurationer af vogntog, vognmændene har. Det gør det muligt at levere en grundig analyse, og vi har en klar forventning om, at der kommer en aftale om de 56 tons i begyndelsen af det nye år, fortæller Jørn-Henrik Carstens.
Han mener, det er nødvendigt at rykke på begge typer vogntog inden for en relativt afgrænset periode. De nuværende syv-akslede vogntog bliver nemlig mindre konkurrencedygtige, hvis kun seks-akslede får lov at bevæge sig op i vægt.

- Det vil være unfair over for vognmænd, der for få år siden investerede i de syv-akslede til gavn for miljø og effektivitet, hvis ikke de syvakslede vogntog følger med op i totalvægt.

Broer udfordrer
Det er især belastningen af broerne, der giver udfordringer. Løsningen bliver sandsynligvis, at der kommer restriktioner på en bestemt form for vogntog – nemlig en fire-akslet lastbil med tre-akslet kærre. Her kommer der efter alt at dømme et krav om mindst fire meter mellem lastbilens bagerste og kærrens forreste aksel, som vi allerede kender det fra sættevogntog.