lørdag den 5. april 2014

Jydske Vestkysten havde 3.479 færre aviskøbere på hverdage på et år.





Medier: Jydske Vestkysten taber forsat  aviskøbere. Ser man på de sidste offentliggjorte tal fra Dansk Oplagskontrol, for 2. halvår af 2013 i forhold til samme halvår af 2012, er der tabt totalt set 6,6 procent  på hverdage så oplaget nu er på under 50 tusinde  præcist  48.773 i gennemsnit. 

På et år er der således tabt 3479 daglige aviskøbere og regner man disse manglende købere om i simpel mammon – abonnementer  giver det avisen på årsbasis en manglende  indtægt på godt 13 millioner. 

Ser man på lokal udgaverne  i det Sønderjyske  er der  totalt tabt 6 procent af køberne eller godt 1400 færre som holder avisen. Men der er forskelle på hvor meget udgaverne har  tabt i procent af deres oplag - værst  ser det ud for  Aabenraa som har vinket farvel til 6,63 procent af deres købere  bedst  hvis man kan tale om det ved tab, ser det ud for Tønder der kunne nøjes med at miste 4,92 %. Sønderborg udgaven  ligger på anden pladsen med 5,77 eller 420 som ikke mere køber avisen  eller  ca 1,6 million mindre omsætning for udgaven.  Overordnet set så har de sønderjyske udgaver klaret sig bedre end  de 5 øvrige. udgaver. 

Hvor  Esbjerg udgaven kunne noterer sig for et tab på 916  købere eller 8,67 procent  3,5 million færre salgsindtægter på årsbasis alene for denne udgave.  Sønderborg udgaven sælger godt 31 procent af det Sønderjyske oplag  som er på 21.985 daglige aviser.

Læs kommentar til artiklen  af  tidligere journalist på Jydske Vestkysten, Sønderborg Ejner Munkebro

Ejner Munkebro · 
Jeg spekulerer over, hvad din hensigt med dette indlæg er, HP Toft. Men du er måske ved at starte en serie om, hvordan det går i forskellige erhvervsbrancher. Næste afsnit er måske om frisører, mælkeproducenter, kosmetikbranchen eller hvad, Toft? Løft sløret.

Og mit svar:  

Kære tidligere ? Jydske Vestkysten Journalist Ejner Munkebro, min hensigt er naturligvis, at oplyse om hvordan det går med bladsalget, på vores eneste lokale dagblad og hvilke økonomiske konsekvenser det har for indtægterne på avisen, når avissalget i disse år stagnerer så kraftig, som det gør. Når færre og færre holder den daglige avis, så bliver vi jo et fattigere samfund med hensyn til meningsdannelse og oplysning Der er jo ikke mange aviser, som kan prale med fremgang, i den sidste opgørelse fra Dansk Oplagskontrol, lige bortset fra de fynske, Fynsk Amtsavis og Fyns Stiftstidende, som jo i dette sidste halvår har vendt skuden fra nedgang i bladsalget til en beskeden fremgang på godt 588 flere købere. Til forskel fra Jydske Vestkysten som jo tabte de 3479 gennemsnitlige aviskøbere. De to fynske aviser har samlet oplag på godt 58.000 altså sammenligneligt med Jydske Vestkysten. Mange tak for din interesse.  


Og en kommentar fra en  Journalist kolega´s  (til Ejner Munkebro) kommentar tidligere journalist på Jyllands Posten:

Kay Rasmussen · Hej Ejner, det er da ikke uinteressant, hvordan det går avisbranchen. Om 10 år - må jeg opleve det - er der næppe flere end 8-10 trykte aviser på markedet. Aviserne skal overleve ved at lave netaviser..