fredag den 21. december 2018

Unge er vilde med at bo i Huset Konkel



 
Huste Konkel- Christiansro-Foto Kim Toft Jørgensen

af  Journalist Herdis Thomsen, Sønderborg Kommune

GRÅSTEN: De første 100 dage er gået for Huset Konkel som bo- og træningstilbud for unge med særlige udfordringer - og de er gået godt. I huset lærer beboerne at flytte hjemmefra og nyder samtidig at være sammen med andre unge. Selv om der er flere krav og pligter her, end da de boede hjemme, så nyder de at stå på egne ben.
I køkkenet hænger madplanen, og i køleskabet og fryseren i kælderen har beboerne hver deres hylder. Der er beboermøde hver uge, og med madplanen følger også pligten til at få købt ind. Der skal også dækkes bord og ryddes op bagefter - det er der også en plan for.

Jo, der er mange flere pligter her, end da jeg boede hjemme. Men det er rigtig rart.
Det er en af Huset Konkels foreløbig seks beboere, Maria Cecilie Meldgård, der fortæller, og hun ser faktisk selv lidt overrasket ud, mens hun siger ordene og opdager paradokset:
Men der er rart her, fordi vi har et fællesskab - vi har fx lavet julepynt sammen og har pyntet op. Det er også rart med pligter, når man får hjælp til at vise, at man godt kan leve op til dem. Jeg føler, at jeg selv bestemmer over mit liv her, siger Maria, der håber, at hun kan uddanne sig til "noget med dyr", når hun er færdig med sin STU.
Maria Meldgaard nyder at stå på egne ben i sin egen bolig, selv
om der er flere pligter her, end da hun boede hjemme.
Foto Kim Toft Jørgensen

Maria kendte Huset Konkel en smule i forvejen, inden hun flyttede ind den 1. november. Hun havde nemlig overnattet hos en veninde der, og det gav hende bare endnu mere lyst til selv at flytte ind.

Vivi S. Melgaard er ansat som socialpædagogisk vejleder i Huset Konkel og fortæller, at pædagogikken tager udgangspunkt i de unges liv og deres muligheder:
Det handler meget om, at vi laver realistiske aftaler, støtter undervejs efter behov og evaluerer. Jeg oplever, at de unge er rigtig glade for at blive set og hørt, og at det motiverer dem til at tage ansvar for sig selv og deres liv, siger hun.
Ud over praktiske opgaver i hverdagen støtter, guider og vejleder pædagogerne også med at lægge budget og fx tjekke op på, at regninger er betalt.

Der holdes fin orden
De unge lejligheder fortæller om unge, der er stolte af og gerne vil holde orden i deres lejlighed. Forestillingen om rodede teenagehybler holder slet ikke her. Hos fx 18-årige Andreas Byllemos, der var en af husets første indflyttere tilbage i september, ligger der hverken tøj, sko eller tomme sodavandsflasker og roder. Der er nydeligt ryddet op.
For Andreas er det et nedsat syn, der er en udfordring:
- Jeg gør rent hver søndag, og det har jeg støtte og vejledning til, fordi jeg simpelthen ikke kan se, om jeg får alt snavset væk. Jeg får også støtte til andre ting, som jeg ikke kan på grund af mit syn, fx indkøb og madlavning. Men der er også meget, jeg kan gøre selv, og det er rigtig godt, fortæller Andreas, der er i gang med 10. klasse Plus.
Andreas Byllemos nyder sin nye bolig, hvor der på én og samme
 tid er fællesskab, plads til at være sig selv og støtte i en ny tilværelse,
når han nu er flyttet hjemmefra.Foto Kim Toft Jørgensen

Andreas har fx selv styr på, med hjælp fra alarmer på sin telefon, hvornår og hvilke øjendråber han skal tage.
- Når jeg er færdig med 10. klasse, vil jeg meget gerne tage HF eller gymnasiet, hvis jeg kan få hjælp til nogle løsninger pga. mit syn, og jeg vil gerne læse til pædagog, fortæller han.
 Når han ikke er i skole, træner han bl.a. i selv at gå til bussen, og han spiller på sin basguitar og hører musik, fx er han stor fan af Fall Out Boys, Imagine Dragins og Nephew.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar