Sønderborg Kommune:Sønderborg var en af de første kommuner, der ansatte
en borgerrådgiver. Borgerrådgiveren skal styrke dialogen mellem borgerne og
Sønderborg Kommune og bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forhold
til kommunen. Det har vist sig at være så god en idé, at mange andre kommuner
er fulgt efter, og nu findes der borgerrådgivere i hver fjerde kommune.
Sønderborg Kommunes borgerrådgiver hedder Henrik
Ebbesen, og han har udarbejdet en delberetning for sit virke i første kvartal
2014. Her kan man læse, hvordan han har hjulpet borgerne på vej gennem det
kommunale system. I alt 127 borgere har henvendt sig i perioden. Henvendelserne
er meget forskellige, men et par eksempler giver et indblik i, hvad
borgerrådgiveren kan hjælpe med.
En borger med anden etnisk baggrund kontakter Henrik
Ebbesen, og klager over, at hun får for lidt i førtidspension. Hun kender
andre, der får mere end hende, og det kan hun ikke forstå. Hun har også svært
ved at gennemskue sin økonomi. Henrik Ebbesen undersøger sagen, og det viser
sig, at førtidspensionen er beregnet efter gældende regler. Humlen er, at
borgerens førtidspension er nedsat fordi borgeren ikke har haft ophold i
Danmark længe nok til at få fuld førtidspension. Henrik Ebbesen kontakter
Borgerservice, der hjælper borgeren med at få overblik over sin økonomi.
En anden henvendelse drejer sig om en mor til en
handicappet dreng. Drengen har en handicapledsager, der er med, når drengen
skal i svømmehal. I nogen svømmehaller i kommunen har drengens handicapledsager
gratis adgang til svømmehallen via sit DH Handicapledsagerkort. Andre steder
skal ledsageren selv betale entre. Det undrer moren, at der ikke er ensartede
regler omkring dette i kommunens sports- og fritidstilbud. Henrik Ebbesen
kontakter Sønderborg Kommunes fritidsafdeling, der efterfølgende sikrer, at
alle haller m.v. nu giver fri adgang til ledsagere med DH Handicapledsagerkort.
Borgerrådgiverens delberetning illustrerer meget fint,
hvorfor det er en god idé med en borgerrådgiver. Der kan meget nemt opstå
misforståelser, der kan opklares med en snak, hvor der er god tid til at lytte
ind til, hvad der er borgerens egentlige problem. Andre gange bliver vi
opmærksomme på, at der er områder, hvor vi ikke gør tingene godt nok. Og så
retter vi selvfølgelig ind. Det en rigtig god service for borgerne, siger
Charlotte Riis Engelbrecht, formand for kultur-, borger- og fritidsudvalget.
Hvis du brug for hjælp kan du kontakte borgerrådgiver
Henrik Ebbesen på tlf. 8872 5111 eller på mail borgerraadgiver@sonderborg.dk