onsdag den 14. maj 2014

Borgerrådgiverens arbejde





Sønderborg Kommune:Sønderborg var en af de første kommuner, der ansatte en borgerrådgiver. Borgerrådgiveren skal styrke dialogen mellem borgerne og Sønderborg Kommune og bidrage til at sikre borgernes retssikkerhed i forhold til kommunen. Det har vist sig at være så god en idé, at mange andre kommuner er fulgt efter, og nu findes der borgerrådgivere i hver fjerde kommune.
 
Henrik Ebbesen, (foto Sdb. Kommune
Sønderborg Kommunes borgerrådgiver hedder Henrik Ebbesen, og han har udarbejdet en delberetning for sit virke i første kvartal 2014. Her kan man læse, hvordan han har hjulpet borgerne på vej gennem det kommunale system. I alt 127 borgere har henvendt sig i perioden. Henvendelserne er meget forskellige, men et par eksempler giver et indblik i, hvad borgerrådgiveren kan hjælpe med.

En borger med anden etnisk baggrund kontakter Henrik Ebbesen, og klager over, at hun får for lidt i førtidspension. Hun kender andre, der får mere end hende, og det kan hun ikke forstå. Hun har også svært ved at gennemskue sin økonomi. Henrik Ebbesen undersøger sagen, og det viser sig, at førtidspensionen er beregnet efter gældende regler. Humlen er, at borgerens førtidspension er nedsat fordi borgeren ikke har haft ophold i Danmark længe nok til at få fuld førtidspension. Henrik Ebbesen kontakter Borgerservice, der hjælper borgeren med at få overblik over sin økonomi.

En anden henvendelse drejer sig om en mor til en handicappet dreng. Drengen har en handicapledsager, der er med, når drengen skal i svømmehal. I nogen svømmehaller i kommunen har drengens handicapledsager gratis adgang til svømmehallen via sit DH Handicapledsagerkort. Andre steder skal ledsageren selv betale entre. Det undrer moren, at der ikke er ensartede regler omkring dette i kommunens sports- og fritidstilbud. Henrik Ebbesen kontakter Sønderborg Kommunes fritidsafdeling, der efterfølgende sikrer, at alle haller m.v. nu giver fri adgang til ledsagere med DH Handicapledsagerkort.

Borgerrådgiverens delberetning illustrerer meget fint, hvorfor det er en god idé med en borgerrådgiver. Der kan meget nemt opstå misforståelser, der kan opklares med en snak, hvor der er god tid til at lytte ind til, hvad der er borgerens egentlige problem. Andre gange bliver vi opmærksomme på, at der er områder, hvor vi ikke gør tingene godt nok. Og så retter vi selvfølgelig ind. Det en rigtig god service for borgerne, siger Charlotte Riis Engelbrecht, formand for kultur-, borger- og fritidsudvalget.

Hvis  du brug for hjælp kan du kontakte borgerrådgiver Henrik Ebbesen på tlf. 8872 5111 eller på mail borgerraadgiver@sonderborg.dk