lørdag den 5. marts 2011

Talerne ved indvielsen af den nye stigevogn på Gråsten Brandstation

© 2008 – 2011 Hans Peter Toft, Gråsten

 Ved Gråsten frivillige brandværns åbenhus  lørdag den 5. marts blev den nye stigevogn indviet af borgmesteren, og der var mødt mange brandmænd og biler op  fra de øvrige værn i området. Her på siden kan du læse hvad der blev sagt, så godt som, jeg nu kunne høre det på trods af både tog og blæst.

Brand Kaptajn Svend Zacho   sagde:
Brandkaptajn Svend Zacho
Det er dejligt at der er kommet så mange til indvielsen af stigevognen. Det er jo ikke en selvfølge den står her i dag, det har været en lang sej kamp. Stigevognen har  været ud af programmet på et tidspunkt, men heldigvis har vi haft mange folk som har  gjort  meget  for at vi kunne  beholde den. Vi er jo et værn, som fra starten af har haft en stige. Og det var lidt  af en bombe, at man  vil tages den fra os.
Der har været mange opgaver omkring det hele, vi har blandt andet haft mandskab af sted, for  se på stigevognen,  og der har været nogen  som har  hentet den,  vi har haft mandskab af sted på uddannelse omkring bilen, så der har været brugt rigtig mange timer på projektet.
Også omkring at få den gjort, så meget klar til den kunne blive  ”scheinet”   op, på Gråsten Karosseri. Men  det hele har ikke kunnet lade sig gøre uden vore passive medlemmer , det er her  fra dem vi har fået økonomien til at gøre det  hele. Og det vil jeg også hermed sige dem tak.

Aase Nyegaard,  borgmester sagde:
Jeg vil gerne sige hjertelig tillykke med  den, og hjertelig tillykke til jer alle sammen  Der er jo ikke nogen tvivl om at det sidste år, har været noget turbulent for beredskabet,  det har både været på det økonomiske felt der har været  problemer , men det har også været generelt omkring det  brandtekniske felt  og omkring brand og redning og der har også været på grund af   beredskabschefens sygdom.  Og  hvor vi nu har fået en ny, Bjarne Neerman pr 1. marts  og han vil nok sige noget om lidt.
Borgmester i Sønderborg kommune Aase Nyegaard
Og så vil jeg gerne sige  noget , som i sikkert alle ved. Så er det  jeres æresmedlemmer, som har gjort en kæmpe stor indsats , sammen med beredskabs kommissionen for at få løst op for en hel del ting. Og det er primært Bendt Olesen, og ham vil jeg godt i denne her sammenhæng  sige en stor tak til fordi vi har kunnet se på sagen og ikke så meget på rød, blå eller grøn partipolitik. Og det  er ret vigtig at vi hele tiden holder sagen for øje, i et forsøg på at få det bedste ud af det. Og det vil vi alle sammen, både de frivillige, men vi  vil nogle bestemt kvalitetskrav, og vil også brand og redning , og vi skal have  det til at fungerer endnu bedre, og jeg ser  nu  vi står her og virkelig har alle muligheder foran os, for at få dette her til at kører endnu bedre end det har gjort hidtil. Derfor er jeg også rigtig glad for at være med til indvi denne her stigevogn  i dag. Og der er ingen tvivl om at det,  der er vigtig fremover for os alle,  er  at vi får flere til at trække ind i det frivillige arbejde,  det har i gjort en kæmpeindsats for – rundt omkring , det ved jeg. Så betyder det også noget, at vi har penge  og ressourcer til  at man får den rigtige uddannelse.  Når  først der sker noget, så er vi afhængig   af, at man også kan det der er brug for, det nytter ikke noget vi sidder og siger nej. Heller ikke i beredskabs kommissionen . Derfor handler det virkelig om at motivativerer til , rigtig meget frivillighed og rigtig stor indsats  også fra Byrådets side.  Og det der er rigtig glædeligt er, at det er en enig  beredskabs kommission, der har lavet indstilling til byrådet. Jeg vil sige tillykke endnu engang  og så vil jeg hermed erklære  stigevognen   for indviet.



Beredskabschef Bjarne Neerman
Beredskabschef Bjarne Neerman sagde:
Jeg vil også starte med at sige rigtig mange gange hjertelig tillykke med denne  meget flotte stigevogn. Det er jo min første officielle  anledning til at stå foran jer, og så er jeg jo rigtig glad fordi i har valgt en dag med flot vejr, det smager lidt af forår  det er skønt at se sådan en stige blive indviet som  alle sammen er glade for. Jeg kender jo ikke forarbejdet som er sket, derfor har jeg jo læst  og lænet mig lidt op af Sune, som har givet mig nogle stikord, så jeg ved lidt af hvad der er sket. Jeg kan fortælle, det er en ”københavner stige”  og det kan den jo ikke gøre for  ---  Stigen er købt af Københavns fælles Brandvæsen, til Brand og Redning hernede for  små penge  700 (900?) tusinde. Den er fra 1994,så det er en lidt ældre dame.  Den har været stationeret på Christianshavns Brandstation,  fra 1994 til 2006,  og der har den kørt to til tre turer i døgnet.  Så det har også været en aktiv stige. Den har herefter været indkaldt som reservekøretøj,  i Københavns området fordi den netop har været meget stabil og aldrig har  haft nedbrud og det kan i også glæde  jer over.  Den er også lidt af helt, for kort før besigtigelsen, havde den lige  været med til at redde fire personer ud af en brændende bygning  i den indre kerne af Kbh..  Rent kosmetisk så  har den fået en skønhedsoperation, en stor renovering, og det er gjort billigt, og grunden til det kunne køres, er at i selv  har brugt rigtig meget tid og økonomi på den, så den  kunne blive rigtig flot, i et samarbejde med Gråsten Karosseri Værksted (GKV). I har som værn  selv forestået  alt stigeuddannelsen. Så i dag står vi med et køretøj som  er klar til brand, det vil sige når hanen galer, så kan man  i hver tilfælde i Gråsten og omegn være sikker på  der kommer en stige med i udrykningen. Endnu engang tillykke med stigevognen.



Det ser lidt spændende ud

Ingen kommentarer:

Send en kommentar