søndag den 22. februar 2015

Detailhandelen, havde det hårdt i 2014, men 2015 bliver endnu barskere, specielt for dagligvare handlen





Med forventet kun overskud i 2014 hos 2 af 6 discountkæder ,
flere discountbutikker og øget netkøb i 2015  er der på et
føde- og dagligvaremarked med stor og stigende overkapacitet
lagt i kakkelovnen til en benhård saneringskamp  startet med
markant prisfokus på økovarer.  Øget netkøb af non food vil
også gøre det svært for føde-/dagligvarekæderne at øge endsige
holde på markedsandelene i non food. Der er ikke flere håndtag
at dreje på på føde- og dagligvaremarkedet forudser formanden
for Danmarks Handelsstandsforeninger  Bent Aarebo Pedersen



DETAILHANDEL  som indledning på året, gik  handlen frem med 1,2% i kroner i januar 2015,  set i forhold til januar 2014-  Men  ser man tilbage på 2014, så var højdespringern: Kjolestoffer m.v.  med +6,7% og optikere +5,2%

Den samlede detailhandel gik i kroner i kasseapparaterne frem med 0,2% i året 2014.  I mængder (kroner renset for prisudvikling) blev det til en fremgang på 1,1%,  fordi priserne i 2014 som månedsgennemsnit gik 0,9% tilbage. Det er kroner i kasseapparaterne, man betaler lønninger og omkostninger med.  

Den samlede detailhandel gik 1,2% frem i kroner i kasseapparaterne og i mængder 2,4% frem i 2015 januar i forhold til januar 2014.  Herunder set på hovedbranchegrupper, herunder i kroner ører i kasseapparaterne:
                                             
                                                      januar                            
Føde- og  dagligvarer                - 1,0%                               
Beklædning, sko m.v.              + 0,7%                              
Andre forbrugsvarer                + 4,0%                              
Detailhandel i alt                      + 1,2%   
                     
      

Føde- og dagligvarer gik tilbage med 1,0% i kroner og med 1,2% i mængder i januar i forhold til januar 2014. Efter flere måneders fald (i året 2014 på –0,9%) lå fødevarepriserne i januar 0,4% over januar 2014.  Altså et større fald i mængder end i kroner. Her kan et stigende internetkøb spille ind.  De fleste kommuner er med discountudviklingen yderst velforsynede, mange overforsynede med store fødevarebutikker. Med “blå blok” oplæg til væk med planloven og ja til flere storcentre og hypermarkeder vil det blive katastrofalt for mange kommuner. Grænsen for udkants-Danmark vil detailhandelsmæssigt set blive flyttet endnu tættere på de 5 storby-områder.

Beklædning, sko m.v gik frem med 0,7% i kroner og frem med 2,8% i mængder i januar i forhold til januar 2014. Et positivt skift i forhold til året 2014 med en tilbagegang i kroner på 1,3% og i mængder på 0,3% i forhold til året 2013. Men både sidste år og i januar i år et salg til lavere priser.

Andre forbrugsvarer gik frem med hele 4,0% i kroner og med 6,1% i mængder i januar i forhold til januar 2014.  Et markant skift i forhold til året 2014 med en tilbagegang i kroner på 0,1% og lille fremgang i mængder på 1,1%.  Men både sidste år og i januar i år et salg til lavere priser


Tal for hele 2014: 

 Bedst blandt alle brancher gik det i året 2014 for:
1. Detailhandel med kjolestoffer, garn og broderier   +6,7
2. Optikere   +5,2%
3. Anden detailhandel med fødevarer i specialbutikker   +4,8%
4. Boligetkstilforretninger   +4,7%
5. Discount (føde- og dagligvarer)  +4,3%
6. Detailhandel med ure, smykker guld og sølv  +4,0%
7. Byggemarkeder og værktøjsmagasiner   +3,8%
8. Dyrehandlere   +3,7%
9. Møbelforretninger   +3,3%
10. Detailhandel med drikkevarer   +3,2%


Værst blandt alle brancher gik det i året 2014 for
1. Detailhandel med musik- og videooptagelser    -28,8%
2. Frugt- og grøntforretninger     -23,8%
3. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil    -20,6%
4. Fotoforretninger    -17,3%
5. Babyudstyr- og børnetøjsforretninger    -16,6%
6. Fiskehandlere   - 15,7%
7. Blomsterforretninger, og planter/havecentre  -9,7%
8. Forhandlere af musikinstrumenter  -8,8%
9. Detail med tæpper, vægbeklædning og gulvbelægning   -8,1%
10. Detailhandel med spil og legetøj   -7,4%