Kun fusionen kan åbenbart komme ind i direktør og
fjernvarme bestyrelsernes forslagsverden. Er det fordi man kun har søgt oplysninger om det, og ikke
reelt har givet sig i kast med at undersøge hvilke muligheder og fordele for
fortsat bred lokal geografisk medlemsindflydelse, der ligger i kun et udvidet
samarbejde?
Vi ejere og
fjernvarmebrugere i Gråsten fjernvarme A.m.b.A
har jo før prøvet at miste indflydelse,
det var dengang, da man oprettede Gråsten Varme A/S, som en overbygning et datterselskab til Gråsten Fjernvarme A,.m.b.A.
Og der har på hver generalforsamling siden været rejst spørgsmålet , hvordan kan vi
nedlægge Gråsten Varme A/S, så
fjernvarmeforbrugerne igen får kontrol over selskabet, og ikke kun har
indirekte igennem bestyrelsesmedlemmerne, som
er indvalgt i Gråsten Fjernvarme A.m.b.A.
Gråsten Varme A/S blev ”kun” oprettet fordi SKAT ville have penge. Og det kunne undgås ved at ligge det over i et A/S. Det viste senere da Energitilsynet kom i arbejdstøjet, at Gråsten Kommune havde overdraget fjernvarmen i Gråsten, til en alt for høj saldoværdi, så efter denne justering, (penge bliver fortsat betalt tilbage varmeaftageren i Gråsten, som hermed har en lavere afregningspris), så var der reelt ikke noget at beskatte mere. Og derfor kunne selskabet nedlægges, men der har siden været et utal af bortforklaringer på generalforsamlingerne hvorfor det ikke bliver gjort. Det er der kun én forklaring på, efter min menig, med en sådan konstruktion og opdeling, så kan direktør og bestyrelsen skalte og valte uden at spørge ejerne forbrugerne. Således også da men bevilligede sig selv honorar for bestyrelsesarbejdet, på trods af det var nedstemt ved en generalforsamling.
Gråsten Varme A/S blev ”kun” oprettet fordi SKAT ville have penge. Og det kunne undgås ved at ligge det over i et A/S. Det viste senere da Energitilsynet kom i arbejdstøjet, at Gråsten Kommune havde overdraget fjernvarmen i Gråsten, til en alt for høj saldoværdi, så efter denne justering, (penge bliver fortsat betalt tilbage varmeaftageren i Gråsten, som hermed har en lavere afregningspris), så var der reelt ikke noget at beskatte mere. Og derfor kunne selskabet nedlægges, men der har siden været et utal af bortforklaringer på generalforsamlingerne hvorfor det ikke bliver gjort. Det er der kun én forklaring på, efter min menig, med en sådan konstruktion og opdeling, så kan direktør og bestyrelsen skalte og valte uden at spørge ejerne forbrugerne. Således også da men bevilligede sig selv honorar for bestyrelsesarbejdet, på trods af det var nedstemt ved en generalforsamling.
Og også da man kort inden sidste
generalforsamling havde lagt administrationen
af Gråsten Varme A/S i hænderne
på Sønderborg Fjernvarme A.m.b.A og afskediget en medarbejder på Sønderborg Landevej i Gråsten. Denne
opdeling betyder også at man reel kan beslutte større investeringer,
renoveringer o.s.v. udvidelse af forsyningsområde uden spørge de nuværende Fjernvarmeaftagere ejerne, det er kun
bestyrelsen og direktøren som afgør det.
Så det kan være
at bestyrelsen og med direktør Erik Wolff i
spidsen i Sønderborg Fjernvarme A.M.B.A
har kigget misundelig til Gråstens A/S varme selskab. Og ivrigheden med at få
Gråsten indlemmet via deres datterselskab: Gråsten Varme A/S er den egentlige grund for hastværket og
ihærdigheden hvormed det bliver propaganderet også i Jydske Vestkysten? Og det er måske også
planen at Sønderborg Fjernvare A.m.b.A skal lægges over
i dette varme A/S eller et nyt, når sammenlægningen,
fusionen effektueres? Måske med den begrundelse vi kender fra Gråsten at der
ellers ville hænge en skatte betaling
til forbrugerne hvis man ikke gør så?
Måske er det de nuværende fjernvarmeforbrugere i Sønderborg Fjernvarme A.m.b.A som også bliver de store tabere, ikke mindst når det gælder indflydelsen, hvis fusionen går igennem.
Måske er det de nuværende fjernvarmeforbrugere i Sønderborg Fjernvarme A.m.b.A som også bliver de store tabere, ikke mindst når det gælder indflydelsen, hvis fusionen går igennem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar