GRÅSTEN Sønderborg: Ifølge en pressemeddelelse, så borgerne i Sønderborg
Kommune, en meget forskellige
opfattelser af, hvornår noget er affald. Og Sønderborg kommunen mener det er en af grundene til, at
kommunen kan have meget svært ved at komme igennem med krav om at få fjernet
for eksempel x gamle biler eller aflagte hvidevarer fra en privat grund. Det
kan ifølge kommenen godt tage år.
Sønderborg Kommune får med jævne mellemrum henvendelse fra
borgere, som føler sig generet af affaldsbunker i landskabet, typisk hos en nabo
Borgmester Erik Lauritzen. foto Sdb komm. |
Borgmester i Sønderborg Erik Lauritzen fortæller :- " Vi får også somme tider klager fra folk, som har meldt det for nogen
tid siden og ikke synes, der sker noget hurtigt nok. Jeg vil gerne understrege,
at vi GØR noget, men at sagen ikke altid er så enkel, som man skulle tro. Det,
som naboen synes er affald, synes ejeren måske er salgbare værdier. Faktisk
bruger vi i kommunen op imod en kvart mio. kr. om året på at behandle disse
klagesager om affald.”
Når Sønderborg Kommune modtager en klage over oplag af
affald, besøger en miljømedarbejder stedet for at vurdere og registrere
affaldet. Dernæst involveres tre afdelinger i forvaltningen Land, By og Kultur
for at afklare, om byggeloven, miljøloven eller planloven er overtrådt. Er det
tilfældet, får ejeren frist i en til fire måneder til at fjerne affaldet.
Fristen afhænger af mængden af affald og i - I langt defleste tilfælde bliver
der så ryddet op, men vi oplever også, at det ikke sker. Så vurderer vi, om
sagen skal politianmeldelses, eller om borgeren skal have lidt længere frist.
Hvis det er nødvendigt at melde vedkommende til politiet, må naboerne desværre
væbne sig med stor tålmodighed. Vores erfaring er, at der går ca. halvandet år,
inden sagen kommer for retten, og derefter får grundejeren et par måneder til
at rydde op, inden der lægges tvangsbøder på.