Medier: Jydske Vestkysten taber forsat aviskøbere.
Ser man på de sidste offentliggjorte tal fra Dansk Oplagskontrol, for 2. halvår
af 2013 i forhold til samme halvår af 2012, er der tabt totalt set 6,6
procent på hverdage så oplaget nu er på
under 50 tusinde præcist 48.773 i gennemsnit.
På et år er der således
tabt 3479 daglige aviskøbere og regner man disse manglende købere om i simpel
mammon – abonnementer giver det avisen
på årsbasis en manglende indtægt på godt
13 millioner.
Ser man på lokal udgaverne
i det Sønderjyske er der totalt tabt 6 procent af køberne eller godt
1400 færre som holder avisen. Men der er forskelle på hvor meget udgaverne
har tabt i procent af deres oplag -
værst ser det ud for Aabenraa som har vinket farvel til 6,63
procent af deres købere bedst hvis man kan tale om det ved tab, ser det ud
for Tønder der kunne nøjes med at miste 4,92 %. Sønderborg udgaven ligger på anden pladsen med 5,77 eller 420
som ikke mere køber avisen eller ca 1,6 million mindre omsætning for
udgaven. Overordnet set så har de
sønderjyske udgaver klaret sig bedre end
de 5 øvrige. udgaver.
Hvor Esbjerg udgaven kunne noterer sig for et tab
på 916 købere eller 8,67 procent 3,5 million færre salgsindtægter på årsbasis
alene for denne udgave. Sønderborg
udgaven sælger godt 31 procent af det Sønderjyske oplag som er på 21.985 daglige aviser.
Læs kommentar til artiklen af tidligere journalist på Jydske Vestkysten, Sønderborg Ejner Munkebro
Ejner Munkebro ·
Jeg
spekulerer over, hvad din hensigt med dette indlæg er, HP Toft. Men du
er måske ved at starte en serie om, hvordan det går i forskellige
erhvervsbrancher. Næste afsnit er måske om frisører, mælkeproducenter,
kosmetikbranchen eller hvad, Toft? Løft sløret.
Og mit svar:
Kære tidligere ? Jydske Vestkysten Journalist Ejner Munkebro, min hensigt er naturligvis, at oplyse om hvordan det går med bladsalget, på vores eneste lokale dagblad og hvilke økonomiske konsekvenser det har for indtægterne på avisen, når avissalget i disse år stagnerer så kraftig, som det gør. Når færre og færre holder den daglige avis, så bliver vi jo et fattigere samfund med hensyn til meningsdannelse og oplysning Der er jo ikke mange aviser, som kan prale med fremgang, i den sidste opgørelse fra Dansk Oplagskontrol, lige bortset fra de fynske, Fynsk Amtsavis og Fyns Stiftstidende, som jo i dette sidste halvår har vendt skuden fra nedgang i bladsalget til en beskeden fremgang på godt 588 flere købere. Til forskel fra Jydske Vestkysten som jo tabte de 3479 gennemsnitlige aviskøbere. De to fynske aviser har samlet oplag på godt 58.000 altså sammenligneligt med Jydske Vestkysten. Mange tak for din interesse.
Og en kommentar fra en Journalist kolega´s (til Ejner Munkebro) kommentar tidligere journalist på Jyllands Posten:
Kay Rasmussen · Hej Ejner, det er da ikke uinteressant, hvordan det går avisbranchen. Om 10 år - må jeg opleve det - er der næppe flere end 8-10 trykte aviser på markedet. Aviserne skal overleve ved at lave netaviser..
Kære tidligere ? Jydske Vestkysten Journalist Ejner Munkebro, min hensigt er naturligvis, at oplyse om hvordan det går med bladsalget, på vores eneste lokale dagblad og hvilke økonomiske konsekvenser det har for indtægterne på avisen, når avissalget i disse år stagnerer så kraftig, som det gør. Når færre og færre holder den daglige avis, så bliver vi jo et fattigere samfund med hensyn til meningsdannelse og oplysning Der er jo ikke mange aviser, som kan prale med fremgang, i den sidste opgørelse fra Dansk Oplagskontrol, lige bortset fra de fynske, Fynsk Amtsavis og Fyns Stiftstidende, som jo i dette sidste halvår har vendt skuden fra nedgang i bladsalget til en beskeden fremgang på godt 588 flere købere. Til forskel fra Jydske Vestkysten som jo tabte de 3479 gennemsnitlige aviskøbere. De to fynske aviser har samlet oplag på godt 58.000 altså sammenligneligt med Jydske Vestkysten. Mange tak for din interesse.
Og en kommentar fra en Journalist kolega´s (til Ejner Munkebro) kommentar tidligere journalist på Jyllands Posten:
Kay Rasmussen · Hej Ejner, det er da ikke uinteressant, hvordan det går avisbranchen. Om 10 år - må jeg opleve det - er der næppe flere end 8-10 trykte aviser på markedet. Aviserne skal overleve ved at lave netaviser..