Lærerne på Gråsten Skole demonstrerer i forbindelse med foråret 2013´s Lockout |
GRÅSTEN: Gråsten Skole er en af de syv skoler i Sønderborg Kommune, som
i
hverdagen arbejder aktivt med positiv psykologi for at styrke børnenes selvværd
og positive tilgang til hinanden. Nu på
tirsdag, den 25. marts, vil repræsentanter for de syv skoler fortælle om projektet og dele viden om
de foreløbige erfaringer ved et møde i i
Augustenborg-Hallen
Det er Nørreskov-Skolen i Guderup somvar styrmand på et
pilotprojekt i skoleåret 2011/12, og i august 2013 blev der iværksat lignende
projekter på yderligere seks skoler i Sønderborg Kommune: Gråsten Skole,
Fryndesholm-Skolen i Fynshav, Augustenborg Skole, Nybøl Skole, Broager Skole og
Hørup Skole.
I samarbejde med ledelsen og medarbejdere har pædagogisk
udviklingskonsulent Helle Fisker defineret, tilrettelagt og efterfølgende
gennemført forløbene. Opgaven har været at klæde det pædagogiske personale på
til målrettet at kunne arbejde med inklusionsopgaven, dvs. skabe et godt
arbejds- og læringsmiljø præget af anerkendelse, respekt og tryghed – et miljø
som fremmer engagement, trivsel og effektiv læring.
Positiv psykologi er valgt som omdrejningspunkt, fordi
temaets potentialer matcher det, der skal til for at skabe et inkluderende
miljø præget af anerkendelse, respekt og trivsel. Jeg satte i første omgang
fokus på lærerne og det arbejdsfællesskab, de er en del af, og efterfølgende
blev der fokuseret på, hvordan positiv psykologi omsættes i praksis i forhold
til eleverne, fortæller Helle Fisker.