fredag den 21. marts 2014

Gråsten Skole bruger positiv psykologi.


Lærerne på  Gråsten Skole  demonstrerer i forbindelse med foråret 2013´s Lockout


GRÅSTEN: Gråsten Skole er en af de syv skoler i Sønderborg Kommune, som   i hverdagen arbejder aktivt med positiv psykologi for at styrke børnenes selvværd og positive tilgang til hinanden.  Nu på tirsdag, den 25. marts, vil repræsentanter for de syv  skoler fortælle om projektet og dele viden om de foreløbige erfaringer ved et møde i  i Augustenborg-Hallen

Det er Nørreskov-Skolen i Guderup somvar styrmand på et pilotprojekt i skoleåret 2011/12, og i august 2013 blev der iværksat lignende projekter på yderligere seks skoler i Sønderborg Kommune: Gråsten Skole, Fryndesholm-Skolen i Fynshav, Augustenborg Skole, Nybøl Skole, Broager Skole og Hørup Skole.
I samarbejde med ledelsen og medarbejdere har pædagogisk udviklingskonsulent Helle Fisker defineret, tilrettelagt og efterfølgende gennemført forløbene. Opgaven har været at klæde det pædagogiske personale på til målrettet at kunne arbejde med inklusionsopgaven, dvs. skabe et godt arbejds- og læringsmiljø præget af anerkendelse, respekt og tryghed – et miljø som fremmer engagement, trivsel og effektiv læring. 


Positiv psykologi er valgt som omdrejningspunkt, fordi temaets potentialer matcher det, der skal til for at skabe et inkluderende miljø præget af anerkendelse, respekt og trivsel. Jeg satte i første omgang fokus på lærerne og det arbejdsfællesskab, de er en del af, og efterfølgende blev der fokuseret på, hvordan positiv psykologi omsættes i praksis i forhold til eleverne, fortæller Helle Fisker.

Forløbene tager udgangspunkt i skolernes ønske om, at det pædagogiske personale gennemgår et kompetenceudviklingsforløb, som styrker dem i arbejdet med inklusion og med at sørge for glade og motiverede elever. Det er især lærerne og pædagogerne, der står i fokus, når de udfordres til at udvikle nye