lørdag den 22. februar 2014

Året 2013 blev ingen dans på roser for detailhandlen


Kosmetik og personlig pleje fik i 2013 en fremgang på 3,2 %


DETAILHANDEL: Den manglende dans på roser,  viser den nye endelige opgørelse fra Danmarks Statistik  på brancher  for året 2013. Hvor  købmænd og døgnkiosker fik en tilbagegang på   6,0%,  supermarkeder en tilbagegang på  3,8%. og det der bliver kaldt anden detailhandel  fra ikke specialforretninger, hvorunder varehuse og stormagasiner hører en tilbagegang på 0,9 % og servicestationer måtte inkasserer en tilbagegang på ikke mindre end  5,1%. En af de brancegrupper der går fri er discountforretninger  som fik en fremgang på 5,7%

Discount fik en fremgang på 5,7 % i 2013
Specialforretninger med udvalgsvarer i 2013 opnåede som branchegennemsnit en tilbagegang på 4,2%. Værst gik det for detailhandel med musik- og videooptagelser med –33,0% og for “detailhandel med tæpper, vægbeklædning og gulvbelægning” med hele minus 12,7%. Bedst gik det for “detailhandel med kosmetik og personlig pleje” med +3,2%.


 




Bedst blandt alle brancher gik det i 2013 for:
1. Anden detailhandel med fødevarer fra ikke-specialiserede forretninger +13,0%
2. Fiskeforretninger +5,1%
3. Discountforretninger (føde- og dagligvarer) +5,7%
4. Slagter og viktualieforretninger +3,6%
5. Kosmetik og produkter til personlig pleje +3,2%
6. Detailhandel med elektriske husholdningsapparater +1,8%
7. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil +1,8%

Værst blandt alle brancher gik det i 2013 for:
1. Detailhandel med musik- og videooptagelser -33,0%
2. Frugt- og grøntforretninger -18,3%
3. Detailhandel med tæpper, vægbeklædning og gulvbelægning -12,7%
4. Detailhandel med bøger -9,5%
5. Detailhandel med andre varer i.a.n. -8,3%
6. Lædervareforretninger -8,1%
7. Fotoforretninger -7,6%
8. Detailhandel med computere, software m.v. -7,6


Og de nyeste tal for januar 2014, på totalomsætninger viser, at den samlede detailhandel målt i kroner i kasseapparaterne blev til 0-vækst i januar 2014. Målt i mængder en beskeden fremgang på 0,3%  alt sammen set  ud  fra Danmarks Statistik tal  i forhold til januar 2013.

Bent Aarrebo  Pedersen

Formanden for Danmarks Handelsstandsfoeninger Bent Aarrebo  Pedersen: Maner  til  klog forsigtig optimisme for 2014, hvor øget forbrugsomlægning, fortsat forbrugsnervøse forbrugere, politisk uro,og  øgede omkostninger med flere åbningstimer og  mere søndags- , aften- og discountkrig  foruden øget nethandel  desværre være yderligere indtjenings- og butiksdræbende i mange mindre/mellemstore handelsområder – især i YDRE-Danmark.  Danskerne tror efter de seneste målinger på, at økonomien for dem selv og landet bliver bedre til næste år.  Men der skal ikke meget til at vælte troen. Derfor klogt med forsigtig detailhandelsoptimisme for 2014 samlet set og i de fleste handelsområder,slutter Bent Aarebo Pedersen.