TRANSPORT: Branche
foreningen for dansk vejtransport, ITD - dokumenterer i en pressemeddelelse at
cabotagekørslen, er af langt mindre omfang end både fagforeninger og
transportminister Pia Dyhr, igennem længere tid
har postuleret.
Argumentet
som ITD mener er det afgørende bevis, er en grænsetælling, som viser at de
udenlandske lastbiler meget dårligt kan
udføre fem procent af den indenlandske
kørsel. Og af samtlige lastbiler, der kører kommerciel godstrafik på danske
veje, er kun 13 procent udenlandske. Det
dokumenterer ITD’s grænsetællinger, der netop er opgjort for 2013. Tallet er
overraskende i forhold til den branchedebat, hvor det ofte fremgår, at
udenlandske lastbiler har sat sig på en stor del af det danske indenrigsmarked
ved at køre såkaldt cabotagekørsel.
Chefkonsulent
i ITD, Anders Jessen siger: Ser vi det
reelle antal af udenlandske lastbiler i Danmark i forhold til antallet af
lastbiler hos danske vognmænd, er det ganske enkelt umuligt, at udlændingene
kan sidde på mere end ti procent af indenrigskørslerne. Det er endda også
ekstremt usandsynligt, at andelen kan nå op på fem procent Jeg har gennem flere årtier fulgt udviklingen i
dansk og international lastbiltrafik tæt. Og henviser til, at de fleste
udenlandske lastbiler, der kører i Danmark, enten afleverer og opsamler
import-eksport-gods eller blot bruger Danmark som gennemkørselsland.