Der var trængsel ved bordene ... |
Onsdag den 19. november fik 77 piger fra Sønderborg Kommunes
7. og 8. klasser en helt anderledes skoledag, da de deltog i Girls Day in
Science på EUC Syd i Sønderborg. Her blev de kastet ud i at lege
ingeniørstuderende på uddannelsen Interactive Design, som udbydes på Mads
Clausen Instituttet på SDU i Sønderborg.
To studerende fra uddannelsen guidede pigerne igennem et
spændende program med udfordringer og gruppeopgaver hentet fra direkte fra
universitetsstudiet. Til at hjælpe i grupperne deltog 12 rollemodeller, der alle
var helt unge kvinder som enten var studerende eller arbejdede indenfor de
naturvidenskablige fag. Heriblandt var bl.a. en matematikstuderende, en
elektriker, en matematik- og naturfagslærer, en ingeniør fra Linak, en formidler
fra Universe og en medicinstuderende.
Landsdækkende initiativ
Girls Day in Science foregår samtidigt flere steder i landet.
Initiativtager bag dagen er netværket Jet Net, der arbejder for at stimulere og
fastholde børn og unges forståelse for og interesse i naturvidenskab og
teknologi. I Sønderborg Kommune er det House of Science, der deltager i Jet-Net
samarbejdet og har arrangeret årets Girls Day in Science.
- Vi ved at mange piger ikke tænker naturvidenskab som en
mulig retning, når de skal vælge, hvad de vil efter folkeskolen. Det er faktisk
en skam, for på den måde udelukker de på forhånd en masse spændende muligheder,
som måske i virkeligheden passer perfekt til dem og deres interesser. Til i dag
har vi fundet kvindelige rollemodeller, der aldersmæssigt er så tæt på eleverne
som muligt. Det gør identifikationen større, så pigerne får lettere ved at se
sig selv som fx ingeniør eller elektriker, siger Birgitte Bjørn Petersen fra
House of Science i Sønderborg Kommune.
Kreativt gruppearbejde
Dagens praktiske udfordring var at lave en model, der viste,
hvordan it-redskaber kan gøre undervisning mere spændende. Katrine, der til
dagligt er elev på Nørreskovskolen i Guderup, var sammen med sin gruppe i gang
med at lave en model af et klasselokale med bedre netforbindelse, bedre borde og
stole og bedre adgang til strøm til fx computeren.
- Kemi og fysik er mine ynglingsfag, og jeg synes
naturvidenskab er sjovt, fortæller Katrine, der er i gang med at designe en stol
ud af en glittergrøn piberenser.
Karen, som er rollemodel |
Unge kvindelige rollemodeller
Karen er rollemodel i gruppen og har taget turen til
Sønderborg fra København, hvor hun læser matematik.
- Jeg er i gang med specialet og afslutter snart min
uddannelse. Jeg har fået job i en virksomhed, hvor der næsten kun er mænd ansat,
og bl.a. derfor synes jeg det er vigtigt, at inspirere kvinder til at komme ud i
nogle af de job, der ellers er præget af mænd. Det vil give nogle mere spændende
arbejdspladser, siger Karen, der er nyder dagens afveksling fra
specialeskriveriet.
Dina Søe Poku |
Dina Søe Poku og Trine Brink Frederiksen er studerende på
ingeniøruddannelsen Interaction Design, som udbydes på SDU i Sønderborg. Dina
fortæller pigerne om en lange omvej til det, der viste sig at være hendes
drømmeuddannelse:
- Jeg har altid godt kunnet lide både matematik og det
kreative. Efter gymnasiet var jeg meget i tvivl om, hvad jeg ville, så jeg
arbejdede og rejste i 3 år, inden jeg gik i gang med en uddannelse, som jeg
aldrig helt følte var mig. Da jeg ved et tilfældige hørte om Interactive Design,
syntes jeg at uddannelsen lød helt fantastisk. Det viste sig også, at det var
det helt rigtige for mig med en kombination af det videnskabelige og det
kreative, fortæller Dina, der ville ønske at hun havde hørt om uddannelsen noget
før.
- Piger kan nogle andre ting end drenge, og det bedste er,
hvis begge køn er repræsenteret i fx gruppearbejdet på studiet. I det hele taget
ville det være godt med flere piger på ingeniørstudierne, slutter
Dina.
Jet-Net er et landsdækkende netværk mellem
undervisningsinstitutioner og virksomheder der er dannet for at vække, stimulere
og fastholde børn og unges forståelse for og interesse i naturvidenskab og
teknologi. Hensigten er at eleverne træffer valg af ungdoms- og videregående
uddannelse på baggrund af en god indsigt i hvilket arbejdsliv
naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser kan tilbyde dem.