søndag den 23. november 2014

Naturvidenskab med perler og piberensere

Der var trængsel ved bordene ...

Onsdag den 19. november fik 77 piger fra Sønderborg Kommunes 7. og 8. klasser en helt anderledes skoledag, da de deltog i Girls Day in Science på EUC Syd i Sønderborg. Her blev de kastet ud i at lege ingeniørstuderende på uddannelsen Interactive Design, som udbydes på Mads Clausen Instituttet på SDU i Sønderborg.
To studerende fra uddannelsen guidede pigerne igennem et spændende program med udfordringer og gruppeopgaver hentet fra direkte fra universitetsstudiet. Til at hjælpe i grupperne deltog 12 rollemodeller, der alle var helt unge kvinder som enten var studerende eller arbejdede indenfor de naturvidenskablige fag. Heriblandt var bl.a. en matematikstuderende, en elektriker, en matematik- og naturfagslærer, en ingeniør fra Linak, en formidler fra Universe og en medicinstuderende.
Landsdækkende initiativ
Girls Day in Science foregår samtidigt flere steder i landet. Initiativtager bag dagen er netværket Jet Net, der arbejder for at stimulere og fastholde børn og unges forståelse for og interesse i naturvidenskab og teknologi. I Sønderborg Kommune er det House of Science, der deltager i Jet-Net samarbejdet og har arrangeret årets Girls Day in Science.
- Vi ved at mange piger ikke tænker naturvidenskab som en mulig retning, når de skal vælge, hvad de vil efter folkeskolen. Det er faktisk en skam, for på den måde udelukker de på forhånd en masse spændende muligheder, som måske i virkeligheden passer perfekt til dem og deres interesser. Til i dag har vi fundet kvindelige rollemodeller, der aldersmæssigt er så tæt på eleverne som muligt. Det gør identifikationen større, så pigerne får lettere ved at se sig selv som fx ingeniør eller elektriker, siger Birgitte Bjørn Petersen fra House of Science i Sønderborg Kommune.

 
Katrine som er elev  for skolen i Guderup

Kreativt gruppearbejde
Dagens praktiske udfordring var at lave en model, der viste, hvordan it-redskaber kan gøre undervisning mere spændende. Katrine, der til dagligt er elev på Nørreskovskolen i Guderup, var sammen med sin gruppe i gang med at lave en model af et klasselokale med bedre netforbindelse, bedre borde og stole og bedre adgang til strøm til fx computeren.
- Kemi og fysik er mine ynglingsfag, og jeg synes naturvidenskab er sjovt, fortæller Katrine, der er i gang med at designe en stol ud af en glittergrøn piberenser. 

Karen, som er rollemodel

Unge kvindelige rollemodeller
Karen er rollemodel i gruppen og har taget turen til Sønderborg fra København, hvor hun læser matematik.
- Jeg er i gang med specialet og afslutter snart min uddannelse. Jeg har fået job i en virksomhed, hvor der næsten kun er mænd ansat, og bl.a. derfor synes jeg det er vigtigt, at inspirere kvinder til at komme ud i nogle af de job, der ellers er præget af mænd. Det vil give nogle mere spændende arbejdspladser, siger Karen, der er nyder dagens afveksling fra specialeskriveriet.
Dina Søe Poku

Dina Søe Poku og Trine Brink Frederiksen er studerende på ingeniøruddannelsen Interaction Design, som udbydes på SDU i Sønderborg. Dina fortæller pigerne om en lange omvej til det, der viste sig at være hendes drømmeuddannelse:
- Jeg har altid godt kunnet lide både matematik og det kreative. Efter gymnasiet var jeg meget i tvivl om, hvad jeg ville, så jeg arbejdede og rejste i 3 år, inden jeg gik i gang med en uddannelse, som jeg aldrig helt følte var mig. Da jeg ved et tilfældige hørte om Interactive Design, syntes jeg at uddannelsen lød helt fantastisk. Det viste sig også, at det var det helt rigtige for mig med en kombination af det videnskabelige og det kreative, fortæller Dina, der ville ønske at hun havde hørt om uddannelsen noget før.
- Piger kan nogle andre ting end drenge, og det bedste er, hvis begge køn er repræsenteret i fx gruppearbejdet på studiet. I det hele taget ville det være godt med flere piger på ingeniørstudierne, slutter Dina.

Jet-Net er et landsdækkende netværk mellem undervisningsinstitutioner og virksomheder der er dannet for at vække, stimulere og fastholde børn og unges forståelse for og interesse i naturvidenskab og teknologi. Hensigten er at eleverne træffer valg af ungdoms- og videregående uddannelse på baggrund af en god indsigt i hvilket arbejdsliv naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser kan tilbyde dem.