tirsdag den 8. oktober 2019

Bro Als til Fyn i 2050?


TH: Hans Chr. Schmidt, Niels Juhl Nielsen, Benny Engelbrecht og borgmester Thomas Andresen Foto GSM


TRAFIKPOLITISK TOPMØDE: På det Transportpolitiske topmøde, i Padborg mandag aften, sagde tidligere trafikminister Hans Christian Schmidt (V) at han  først regner  med en  ALS til Fyn  bro eller evt.  tunnel forbindelse i 2050, fordi der ikke er plads i investeringsbudgetterne før,  hvis Danmark skal overholde EU´s budget regler. 
 
Benny Engelbrecht
Men han vil gerne være med til, at afsætte midler ca. 20 millioner, til forundersøgelserne. Transportminister Benny Engelbrecht (S) var ikke uvildig i en eventuel forundersøgelse, men det  ville afhænge af finanslovsforhandlingerne . I Panelet på ”topmødet” deltog foruden de to førnævnte borgmester Thomas Andresen, Aabenraa og næstformanden for ITD Niels Juel Nielsen. Og man kom vidt omkring ud fra de  fire emner Jydske Vestkysten havde sat på dagsordenen med grøn omstilling i transportbranchen, fair og ordentlige arbejdsvilkår i transportbranchen, Hærvejsmotorvejen og  Als /Fyn broen. 
 
Chefredaktør Mads  Sandemann Jydske Vestkysten bød velkommen
Der var ikke de store uenigheder omkring  den grønne opstilling skulle i gang. Men det måtte ikke gå ud over konkurrence evnen. Transportminister Benny Engelbrecht brugt eksempel fra Sønderborg, hvor busserne kørte på biogas, og det kun havde medført en meromkostning på 3,4 procent, hvortil næstformanden i ITD replicerede, at selv en fragtforøgelse på 3,4 procent udgjorde  en risiko for at man blev u-konkurrencedygtig når der skulle transporteres fragt. Hans Chr. Schmidt  brugte de tre T-,  Ting Tager Tid, til at fortælle, at det ikke kan lade sig gøre med et snuptag med den grønne omstilling, da dette ville sætte det danske samfund under alt for stort pres. Dette selvom Venstre har tilsluttet sig de 70 procent reduktion ,som mål så skal  foregå økonomisk og arbejdsplads mæssigt  ansvarligt, selvom ungdommelige elementer fortiden måske udtrykker en anden holdning til indførselshastigheden, så må vi voksne belære dem om noget andet. Ting tager tid sluttede HCS reprimanden til ungdommen.

Hans Chr. Schmidt fortalte forsamlingen i forbindelse med biogas  at gylle-gassen får 2/3 del af  fremstillingsprisen godtgjort  i form af statstilskud og spurgte forsamlingen, hvem af jer kan ikke få en forretning til at køre med 2/3  i  tilskud? 

Der var enighed om at  der skal være gode og ordentlige forhold for medarbejderne i transportbranchen, og  næstformanden for ITD mente at  at løsningen ligger i  en øget kontrol og den bør styrkes markant. Og han undrede sig over at  der ikke er sat flere penge af til kontrol i det finanslovsforslag som nu er fremlagt  af regeringen. Han påpegede at fandt det betænkeligt  regerings forslag til ændring af godskørselsloven, der vil give de facto monopol til 3F. Benny Engelbrecht fandt intet betænkeligt ved det, da det her drejede sig om en part der var den største fagforening inden for transport branchen.

Hærvejsmotor vejen, som var  blevet besluttet af den tidligere V-LAK regering sammen med DF var taget af bordet af den nye S regering, men det var ifølge Benny Engelbrecht, kun for at få genforhandlet i forbindelse med de fremtidige investeringer, som han gerne så køre i 10 års-planer med gennemgang og justeringer hvert 5. år der blev nikket af hans modpart  Hans Chr. Schmidt som også frem til nye forhandlinger med målet  et bredt funderet forlig. 

Alle i panelet anbefalede en bro imellem Als og  Fyn men Hans Chr. Schmidt (V) gjorde det klart, at det tidligst efter hans mening ville blive muligt i 2050 på grund af  EU budgetregler om investerings andel for investeringshuset  er totalt opfyldt og eneste mulighed er kun at skubbe et andet projekt ud for at komme før til fadet. Benny Engelbrecht forlod mødet 10 minutter før tid, da DR ventede for at få et interview med ham med i DR-Nyhederne… 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar