TH: Hans Chr. Schmidt, Niels Juhl Nielsen, Benny Engelbrecht og borgmester Thomas Andresen Foto GSM |
TRAFIKPOLITISK
TOPMØDE: På det
Transportpolitiske topmøde, i Padborg mandag aften, sagde tidligere
trafikminister Hans Christian Schmidt (V) at han først regner med en ALS til Fyn bro eller evt. tunnel forbindelse i 2050, fordi der
ikke er plads i investeringsbudgetterne før, hvis Danmark skal overholde EU´s budget
regler.
Men han vil gerne være med til, at afsætte midler ca. 20 millioner, til
forundersøgelserne. Transportminister Benny Engelbrecht (S) var ikke uvildig i en
eventuel forundersøgelse, men det ville
afhænge af finanslovsforhandlingerne . I Panelet på ”topmødet” deltog foruden
de to førnævnte borgmester Thomas Andresen, Aabenraa og næstformanden for ITD Niels
Juel Nielsen. Og man kom vidt omkring ud fra de
fire emner Jydske Vestkysten havde sat på dagsordenen med grøn
omstilling i transportbranchen, fair og ordentlige arbejdsvilkår i
transportbranchen, Hærvejsmotorvejen og
Als /Fyn broen.
Der var ikke
de store uenigheder omkring den
grønne opstilling skulle i gang. Men det måtte ikke gå ud over konkurrence
evnen. Transportminister Benny Engelbrecht brugt eksempel fra Sønderborg, hvor busserne kørte på
biogas, og det kun havde medført en meromkostning på 3,4 procent, hvortil
næstformanden i ITD replicerede, at selv en fragtforøgelse på 3,4 procent udgjorde
en risiko for at man blev u-konkurrencedygtig når der skulle transporteres fragt. Hans Chr. Schmidt brugte de tre T-, Ting Tager Tid, til at fortælle, at det ikke
kan lade sig gøre med et snuptag med den grønne omstilling, da dette ville sætte det danske samfund under
alt for stort pres. Dette selvom Venstre har tilsluttet sig de 70 procent reduktion ,som mål så skal foregå økonomisk og arbejdsplads mæssigt ansvarligt, selvom ungdommelige
elementer fortiden måske udtrykker en anden holdning til indførselshastigheden,
så må vi voksne belære dem om noget andet. Ting tager tid sluttede HCS reprimanden til ungdommen.
Hans Chr. Schmidt
fortalte forsamlingen i forbindelse med biogas at gylle-gassen får 2/3
del af fremstillingsprisen godtgjort i form af statstilskud
og spurgte forsamlingen, hvem af jer kan ikke få en forretning til at køre med
2/3 i tilskud?
Der var enighed
om at der skal være gode og ordentlige
forhold for medarbejderne i transportbranchen, og næstformanden for ITD mente at at løsningen ligger i en øget kontrol og den bør styrkes markant. Og
han undrede sig over at der ikke er sat
flere penge af til kontrol i det finanslovsforslag som nu er fremlagt af regeringen. Han påpegede at fandt det
betænkeligt regerings forslag til
ændring af godskørselsloven, der vil give de facto monopol til 3F. Benny
Engelbrecht fandt intet betænkeligt ved det, da det her drejede sig om en part
der var den største fagforening inden for transport branchen.
Hærvejsmotor
vejen, som var blevet besluttet af den
tidligere V-LAK regering sammen med DF var taget af bordet af den nye S
regering, men det var ifølge Benny Engelbrecht, kun for at få genforhandlet i forbindelse med de
fremtidige investeringer, som han gerne så køre i 10 års-planer med gennemgang
og justeringer hvert 5. år der blev nikket af hans modpart Hans Chr. Schmidt som også frem til nye
forhandlinger med målet et bredt funderet forlig.
Alle i panelet anbefalede en bro imellem Als og Fyn men Hans Chr. Schmidt (V) gjorde det klart, at det tidligst efter hans mening ville blive muligt i 2050 på grund af EU budgetregler om investerings andel for investeringshuset er totalt opfyldt og eneste mulighed er kun at skubbe et andet projekt ud for at komme før til fadet. Benny Engelbrecht forlod mødet 10 minutter før tid, da DR ventede for at få et interview med ham med i DR-Nyhederne…
Alle i panelet anbefalede en bro imellem Als og Fyn men Hans Chr. Schmidt (V) gjorde det klart, at det tidligst efter hans mening ville blive muligt i 2050 på grund af EU budgetregler om investerings andel for investeringshuset er totalt opfyldt og eneste mulighed er kun at skubbe et andet projekt ud for at komme før til fadet. Benny Engelbrecht forlod mødet 10 minutter før tid, da DR ventede for at få et interview med ham med i DR-Nyhederne…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar