fredag den 8. marts 2013

En travl borgerrådgiver


Niels B. Frederiksen
foto Sønderborg
Kommune
Pressemeddelelse fra Sønderborg Kommune:


Noget af det første du møder, når du besøger Sønderborg Rådhus, er en grøn dør i højre side for enden af mellemgangen – lige først for i forhallen. Her holder Sønderborg Kommunes borgerrådgiver til. Han hedder Niels Bøgskov Frederiksen og er en travl herre. Det fremgår af borgerrådgiverens beretning for 2012, som borger- og demokratiudvalget i Sønderborg Kommune netop har drøftet, og videresendt til byrådets godkendelse.
476 henvendelser er det blevet til i 2012. Heraf har 219 været klager og resten henvendelser, hvor der er ydet forskellige former for vejledning. I forhold til klagesager er der primært arbejdet med kommunikation, forvaltningsretlige principper, god forvaltningsskik og langtrukken sagsbehandling. Dette afspejles også i de anbefalinger, der i forbindelse med beretningen er givet til Sønderborg Kommune.
Anbefalingerne går bl.a. ud på, at medarbejderne skal blive bedre til både mundtlig og skriftlig kommunikation med borgerne, og der skal mere fokus på inddragelse af borgerne med en åben, vejledende og venlig kommunikationsform. Medarbejderne skal også blive bedre til at vejlede borgerne om rettigheder, pligter og klagemuligheder.

Frank B. Jacobsen 
byrådsmedlem for SF
og formand for borger
 og demokratiudvalget
foto: Sønderborg-
Kommune
- Der er ingen tvivl om, at vi i vores samarbejde med kommunens borgere kan forbedre os, og noget af det vi lægger meget vægt på, er at vi lever op til god forvaltningsskik og selvfølgeligt også de forvaltningsretlige principper. Af beretningen fremgår, at vi har forskellige udfordringer i forhold til dette, ligesom vores kommunikation med borgerne godt kan forbedres. Jeg er glad for, at vi har fået genskabt borgerrådgiverfunktionen, så borgerne har en person, der taler deres sag i kommunen, og samtidigt holder både kommunens forvaltninger, og os som politikere op på, at vi løbende skal udvikle os i forhold til vores samarbejde med kommunens borgere, og det følger vi op på, 
siger formanden for borger- og demokratiudvalget, Frank Bodholdt Jakobsen.
Områder med flest henvendelser til borgerrådgiveren er jobcenter, borgerservice, børn og familie, handicap og psykiatri samt drift og anlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar