Niels B. Frederiksen
foto Sønderborg
Kommune |
Noget af det
første du møder, når du besøger Sønderborg Rådhus, er en grøn dør i højre side
for enden af mellemgangen – lige først for i forhallen. Her holder Sønderborg
Kommunes borgerrådgiver til. Han hedder Niels Bøgskov Frederiksen og er en
travl herre. Det fremgår af borgerrådgiverens beretning for 2012, som borger-
og demokratiudvalget i Sønderborg Kommune netop har drøftet, og videresendt til
byrådets godkendelse.
476
henvendelser er det blevet til i 2012. Heraf har 219 været klager og resten
henvendelser, hvor der er ydet forskellige former for vejledning. I forhold til
klagesager er der primært arbejdet med kommunikation, forvaltningsretlige
principper, god forvaltningsskik og langtrukken sagsbehandling. Dette afspejles
også i de anbefalinger, der i forbindelse med beretningen er givet til
Sønderborg Kommune.
Anbefalingerne
går bl.a. ud på, at medarbejderne skal blive bedre til både mundtlig og
skriftlig kommunikation med borgerne, og der skal mere fokus på inddragelse af
borgerne med en åben, vejledende og venlig kommunikationsform. Medarbejderne
skal også blive bedre til at vejlede borgerne om rettigheder, pligter og
klagemuligheder.
Frank B. Jacobsen byrådsmedlem for SF og formand for borger og demokratiudvalget
foto: Sønderborg-
Kommune |
- Der er
ingen tvivl om, at vi i vores samarbejde med kommunens borgere kan forbedre os,
og noget af det vi lægger meget vægt på, er at vi lever op til god
forvaltningsskik og selvfølgeligt også de forvaltningsretlige principper. Af
beretningen fremgår, at vi har forskellige udfordringer i forhold til dette,
ligesom vores kommunikation med borgerne godt kan forbedres. Jeg er glad for,
at vi har fået genskabt borgerrådgiverfunktionen, så borgerne har en person,
der taler deres sag i kommunen, og samtidigt holder både kommunens
forvaltninger, og os som politikere op på, at vi løbende skal udvikle os i
forhold til vores samarbejde med kommunens borgere, og det følger vi op på,
siger formanden for borger- og demokratiudvalget, Frank Bodholdt Jakobsen.
siger formanden for borger- og demokratiudvalget, Frank Bodholdt Jakobsen.
Områder med
flest henvendelser til borgerrådgiveren er jobcenter, borgerservice, børn og
familie, handicap og psykiatri samt drift og anlæg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar